Wednesday 13 June 2012

      Dah lama aku mencari  bunga ni...Namanya pun  ramai x pasti bila aku tanya orang.....Setelah aku selidiki baru tau namanya dalam bahasa kita bunga tiga bulan....mungkin 3 bulan bunga dia boleh tahan kot.....tapi ade logik juga dah lama juga kt umah tu bunga dia x abis2......Dalam bahasa org putihnye hydrangea.....Dalam bahasa aku  panggil entul2  atau mantul mcm spring  ha ha ha suka hati aku la yea.........pasal bila bunga dia ditiup angin dia mantul2 bc bunganya berat.........
     Dulu pernah tanam tapi dah pupus....Puas juga aku tanya klu ada orang nak jual atau ada benih....Akhirnye rezeki aku dapat juga bunga ni.......gembiranya aku masa tu.......
     Bunga ni manja juga klu tanam kat pasu....Dia kena siram selalu.....aku siram 2x sehari......kena panas terik x boleh....nanti layu....ari tu aku x tau.....balik2 keja aku tengok semua bunga dah layu aduh abis la dlm hati aku....tapi mlm tu aku siram  esok pagi dia segar balik........Aku harap pokok ni cepat besar n aku nak biakkn kat tanah kalau dah sesuai..
     Bunga 3 bulan ni ade banyak warna yg ni biru sikit........
     Yang ni pulak purple sikit......ada info bunga ini bergantung kpd ph tanah berasid atu akali....aku x kisah la colour apa asal dia berbunga...........